Δημοτικός προϋπολογισμός, τεχνικό πρόγραμμα και στοχοθεσία δήμου Ωραιοκάστρου

Δημοτικός προϋπολογισμός, τεχνικό πρόγραμμα και στοχοθεσία δήμου Ωραιοκάστρου

Αρχικές παρατηρήσεις:

Α) Το σύνολο των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (ΚΑΠ) που δίνονται από το Κράτος στην Τοπική Διοίκηση, δεν καλύπτει ούτε τις αμοιβές προσωπικού.

Β) Η κρατική επιχορήγηση για το 2021 θα είναι μειωμένη κατά 210 εκατομμύρια. Τα ίδια έσοδα των Δήμων προβλέπεται ότι θα αυξηθούν κατά 335 εκατομμύρια! Κυρίως λόγω των δηλώσεων των επιπλέον τετραγωνικών μέτρων.

Γ) Η κυβέρνηση μεταφέρει την ευθύνη του προγράμματος «Εναρμόνιση οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής των γυναικών» στο Υπουργείο Εργασίας. Από αυτό το πρόγραμμα χρηματοδοτούνται οι Παιδικοί Σταθμοί και τα ΚΔΑΠ. Τώρα ξεκόβεται από το Υπουργείο Εσωτερικών και τις δομές των Δήμων, σε συνέχεια της πολιτικής των Vauther που εισήγαγε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, με στόχο να ενισχύσει τον ιδιωτικό τομέα στην πρόνοια και αγωγή των παιδιών.

Επιπλέον, έρχεται το πρόγραμμα «Νταντάδες στην Γειτονιά» που θα αποδυναμώσει ακόμα περισσότερο τους Π.Σ. και την ποιότητα της προσχολικής αγωγής.

Η λογική της ανταποδοτικότητας, η αύξηση των ιδίων πόρων του δήμου μας μέσω τελών, φόρων, προστίμων που φτάνουν σε ποσοστό 70% του συνολικού Προϋπολογισμού, είναι απόδειξη της αντιδραστικής πολιτικής που ασκούν και οι διοικήσεις του Δήμου Ωραιοκάστρου. Από την άλλη, οι κυβερνήσεις φορτώνουν νέες αρμοδιότητες στους δήμους, για τις οποίες επιβαρύνονται ακόμα περισσότερο οι εργαζόμενοι και οι αυτοαπασχολούμενοι. ΄Ολοι οι άλλοι δημοτικοί συνδυασμοί, στο όνομα της αυτοδυναμίας, αποδέχονται την πολιτική αυτή που χειροτερεύει την κατάσταση των λαϊκών στρωμάτων, ιδιαίτερα στις συνθήκες της νέας οικονομικής κρίσης.

Δεδομένος είναι ο ασφυκτικός έλεγχος του σχεδίου του προϋπολογισμού από το Υπουργείο Εσωτερικών, προκειμένου αυτό να ανταποκρίνεται στα κυβερνητικά κριτήρια. Γι αυτό και επαναλαμβάνεται η απειλή ότι κάθε υπέρβαση δαπανών «καταλογίζεται στα όργανα που τις εγκρίνουν ή συνέπραξαν στην εκτέλεσή τους». Η κυβέρνηση προκλητικά κατευθύνει στην αύξηση των ανταποδοτικών τελών, γι αυτό εμείς έχουμε επιφυλάξεις κατά πόσο η δημοτική αρχή θα προβεί σε μείωσή τους το 2021.

Ο δήμος Ωρ/στρου δεν αποτελεί εξαίρεση στην υποβοήθηση της πολιτικής των κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ-ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ. Πολιτική που συνοψίζεται στην ένταση της λιτότητας στην ανταποδοτικότητα για τα κοινωνικά αγαθά, των ιδιωτικοποιήσεων και του χτυπήματος των εργασιακών δικαιωμάτων. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο φόρος ηλεκτροδοτούμενων χώρων και το ΤΑΠ επιβάλλονται στη βάση των μεγαλύτερων συντελεστών. Ενώ τα τέλη διέλευσης για τις εταιρίες είναι αμελητέα. Σχετικά με τις κοινότητες, η δημοτική αρχή δεν φρόντισε για την κατάρτιση σχετικών προϋπολογισμών στη βάση αρμοδιοτήτων που θα τους παραχωρούσε το δημοτικό συμβούλιο.

Από πλευράς λειτουργιών, το πράσινο το στέλνετε σε εργολαβίες, τα απορριματοφόρα πιθανώς σε leasing, τη συντήρηση σε εξωτερικά συνεργεία, στη κοινωνική δράση τα κενά καλύπτουν οι ΜΚΟ, οι παιδικοί σταθμοί είχαν προβλήματα ακόμα και στα συσσίτια, οι αθλητικές και πολιτιστικές δομές επί πληρωμή. Οι εργαζόμενοι του δήμου είναι 8 ταχυτήτων!

Σήμερα απαιτείται η δραστική αύξηση των κρατικών δαπανών για κοινωνική πολιτική, για τη λειτουργία των δημοτικών υπηρεσιών, για εκτέλεση τοπικών έργων.

Στοιχεία:

Ο Προϋπολογισμός του 2017 = 25.970.000

Ο Προϋπολογισμός του 2018 = 36.060.000

Ο Προϋπολογισμός του 2019 = 31.688.000

Ο Προϋπολογισμός του 2020 = 37.378.000

Ο Πρ/σμός του 2018 εκτελέστηκε μόνο στα 19,76 εκ. (55%) όσον αφορά τα έσοδα και μόνο 8,43 εκ. (23,5%) όσον αφορά στις δαπάνες!

Στον Πρ/σμό 2019, 3 οι ειδικοί συνεργάτες του δημάρχου με αποδοχές 60.000 ευρώ.

Σε αυτόν του 2020, οι κρατικές και ευρωενωσιακές επιχορηγήσεις ανέρχονταν μόνο στο 28,6% του συνολικού.

ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΜΑΣ

Απαιτούμε δραστική αύξηση των κρατικών δαπανών για κοινωνική πολιτική, για ενίσχυση της λαϊκής οικογένειας, για τη λειτουργία των Δημοτικών Υπηρεσιών. Να αποδοθεί το σύνολο των πόρων που έχουν θεσπιστεί για την Τοπική Διοίκηση και των οφειλόμενων σε αυτήν που για το δήμο μας ανάγονται σε πολλά εκατομμύρια ευρώ.

Αντιτασσόμαστε στη μεταφορά αρμοδιοτήτων που πρέπει να είναι στην ευθύνη του κράτους γιατί σημαίνει ιδιωτικοποίηση υπηρεσιών και μεταφορά του κόστους στις πλάτες του λαού, χτύπημα του ενιαίου χαρακτήρα τους.

Να καταργηθεί κάθε είδους τοπική φορολογία στα είδη λαϊκής ανάγκης.

Διεκδικούμε αποκλειστικά Δημόσιο και Δωρεάν Σύστημα στους κοινωνικούς τομείς της Υγείας – Πρόνοιας και Παιδείας, με πλήρη χρηματοδότηση από το Κράτος.

Μόνιμη και σταθερή δουλειά, με πλήρη δικαιώματα. Μονιμοποίηση όλων των συμβασιούχων του δήμου.

Προτείναμε σχεδιασμό σε Τοπικό επίπεδο υποδομών και μηχανισμών δημόσιας προστασίας από πλημμύρες – πυρκαγιές – σεισμούς – καιρικά φαινόμενα – βιομηχανικά ατυχήματα – ρύπανση – μόλυνση νερού και αέρα.

Παλεύουμε για να ανατραπεί το νομοθετικό πλαίσιο που καθιστά τους Δήμους και τις Περιφέρειες πεδίο επιχειρηματικής δράσης και εισπρακτικό μηχανισμό. Κατάργηση των ΣΔΙΤ.

Κατάργηση του Οικονομικού Παρατηρητηρίου.

Αναστολή κάθε είδους μέτρων αναγκαστικής είσπραξης για 6 μήνες.

Απαλλαγή από την καταβολή τέλους κατάληψης χώρου, από ανταποδοτικά τέλη, τέλος παρεπιδημούντων, μισθωμάτων δημοτικής περιουσίας, μέχρι 30/8/2021.

Μείωση των ανταποδοτικών τελών. Κατάργησή τους για τις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες.

Μείωση των τιμολογίων του νερού και των τελών αποχέτευσης.

Κατάργηση του ΕΝΦΙΑ και όχι μεταφορά του στους Δήμους. Επαναφορά του Φόρου Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας.

Ανάπτυξη της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας με Κέντρο Υγείας στην έδρα του δήμου και Περιφερειακά Ιατρείας σε όλα τα δημοτικά διαμερίσματα.

Καμία ιδιωτικοποίηση, άμεση ή έμμεση δημοτικών υπηρεσιών.

Διαχείριση των απορριμμάτων με γνώμονα τις λαϊκές ανάγκες, με σεβασμό στο περιβάλλον, στη δημόσια υγεία, στους φυσικούς πόρους και στο εργατικό εισόδημα. ΟΧΙ στην καύση, ΟΧΙ στα Αιολικά Πάρκα.

Ακύρωση της παραχώρησης δημοτικών και δημοσίων εκτάσεων και ακινήτων στο Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων των κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ.

Να επανέλθουν τα ταμειακά διαθέσιμα (11 εκατομμύρια) από την Τράπεζα της Ελλάδας στη διαχείριση του δήμου.

Ενιαίος Δημόσιος Φορέας Διαχείρισης Υδάτινων Πόρων.

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟΥ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ

Μας παρουσιάζετε σήμερα έναν μεγάλο Προϋπολογισμό των 48.229.440,09 ευρώ! Δηλαδή, 8.353.582,82 ευρώ μεγαλύτερο από αυτόν του 2020. Ο τελευταίος όμως πραγματοποιήθηκε μόνον κατά 63% στα έσοδα και μόνον 27% στα έξοδα! ΄Αρα οι βάσεις και του φετινού προϋπολογισμού είναι σαθρές. ΄Όπως δε όλοι οι προηγούμενοι και αυτός όπως κατατέθηκε (και με τα 0,09 λεπτά στο τέλος), στο Δημοτικό Συμβούλιο, έτσι ακριβώς θα ψηφιστεί. Ποιος είναι άραγε ο ρόλος αυτού του υποτιθέμενου ανώτατου συλλογικού οργάνου του Δήμου; Απλά να επικυρώνει τις άνωθεν εντολές και αποφάσεις.

Προϋπολογισμός Εσόδων:

Από την αρχή παραθέτετε λανθασμένα στοιχεία όπως ότι ενώ στα Τακτικά Εσοδα του 2020 βεβαιώθηκαν μόνο 5.765.448 ευρώ, εσείς εκτιμάτε ότι εισπράχθηκαν 8.536.996! Από πού η διαφορά;

Τα μισθώματα από τα λατομεία παρουσιάζονται με χωριστούς λογαριασμούς στις σελίδες 2 (γενικά= 243.682 ευρώ) και 17, στην περίπτωση της ΙΝΤΕΡΜΠΕΤΟΝ τη μία φορά (αναλογικό και πάγιο μίσθωμα) 236.675 και την άλλη 200.000 ευρώ (προηγούμενων χρόνων). Αλλού εμφανίζεται η LAFARGE BETON Α.Ε. με 90.000. Η δε περίπτωση να εισπραχθούν μισθώματα από την ΤΙΤΑΝ ΑΕ ποσού 400.000 ευρώ, (προηγούμενων χρόνων) είναι υπεραισιόδοξη και δεν έγινε στο παρελθόν. Το ίδιο είναι και η απαίτηση της εισφοράς ένταξης πολεοδομικών σχεδίων προηγούμενων ετών με το ποσό των 767.953 ευρώ.

Οι κρατικές επιχορηγήσεις για λειτουργικές δαπάνες αποτελούν μόνο το 20,50% (5,5 εκατομμύρια) των τακτικών και έκτακτων εσόδων (27 εκατομμύρια), χωρίς καμία διεκδίκηση από τη δημοτική αρχή για αύξησή τους.

Αντίθετα, οι επιχορηγήσεις για επενδύσεις φαίνονται με το μεγάλο ποσό των 14.906.188! Δέκα φορές περισσότερες από το 2020 στο οποίο όμως έτος δεν εκτελέστηκαν παραπάνω από 22%! Δηλαδή για φέτος, έχουμε συσσώρευση προηγούμενων επενδύσεων που δεν έγιναν. Με μεγάλη επιφύλαξη εάν και αυτές θα γίνουν.

Παραπέρα, θεωρούμε ότι τα έσοδα από την επιχορήγηση για τη «Βοήθεια στο Σπίτι» (195.000) δεν επαρκούν για την καλή λειτουργία του προγράμματος και θα πρέπει να αυξηθούν. Τα τέλη διέλευσης Δικτύων Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών (10.000) και εταιριών διανομής αερίου (10.000), είναι εξαιρετικά χαμηλά.

Οι επιχορηγήσεις για Επισκευές Σχολικών Κτηρίων (136.200), πυροπροστασία (39.700), Κοινωνικό Παντοπωλείο και Φαρμακείο (132.000) είναι εξαιρετικά χαμηλές. Το ίδιο για την πυροπροστασία

Στην Εισηγητική Εκθεση του Πρ/σμού, δεν εξηγείται γιατί δεν εισπράχθηκαν τέλη καθαριότητας και φόρος ηλεκτροδοτούμενων χώρων προηγούμενων ετών ύψους 1,5 εκατομμυρίου.

Προϋπολογισμός Εξόδων:

Οι αμοιβές έξι ειδικών συνεργατών του δημάρχου ανέρχονται σε 105.000 (72.000 το 2020). Συν οι εργοδοτικές εισφορές 28.000, σύνολο= 133.000. Άλλα τόσα κοστίζουν οι 5 αντιδήμαρχοι. Επιπλέον 25.000 σε εκτελούντες ειδικές υπηρεσίες.

Πέραν των άλλων, ο δήμος αναλαμβάνει και δαπάνες Αεράμυνας συνολικού ποσού 116.468 ευρώ (88.500 το 2020). Επιχορηγεί ενορίες με 15.000 ενώ στους πολιτιστικούς συλλόγους και σε σωματεία δίνει μόνο 5.000 (ήταν 50.000 το εκλογικό έτος 2019) και στις 7 δημοτικές κοινότητες από 2 έως 4.000!

Χρηματοδοτεί την ΔΗΚΕΩ με 430.000, επιχορηγεί τον ΔΟΠΠΑΩ με 596.000. Για ποιο λόγο λοιπόν οι παραπάνω επιχειρήσεις να μην ενσωματωθούν στις δημοτικές υπηρεσίες, πράγμα που θα επιφέρει οικονομίες κλίμακας και μείωση των απευθείας αναθέσεων;

Μισθώνει ένα σωρό ακίνητα για τις υπηρεσίες Ληξιαρχείου, Γραφείου Προμηθειών, ΚΕΠ, παντοπωλείου κλπ) ενώ ετοιμάζεται να παραχωρήσει το κτηριακό συγκρότημα ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΛΑΣ σε ειδική αστυνομική μονάδα! Για το λόγο αυτόν, η ανακαίνιση της αίθουσας πολλαπλών χρήσεων από 24.800 στον πρ/σμό του 2020, τώρα μηδενίζεται.

Οι κοινωνικές υπηρεσίες στελεχώνονται βασικά με προσωπικό ΙΔΟΧ, οι γιατροί εργάζονται με συμβάσεις έργου.

Προβλέπονται υπηρεσίες συμβούλων για το σχεδιασμό του 5ου Δημοτικού Σχολείου, τεχνικών για ανέγερση σχολείων και για πολυδύναμο δημοτικό ιατρείο έναντι 55.000 ευρώ. Οι μισθώσεις για τα σχολεία στο συγκρότημα ΣΚΑΡΑ υπολογίζονται στα 113.588 ευρώ. Αυτά όλα αποτελούν κρατικές αρμοδιότητες, όπως και το να γίνει Κέντρο Υγείας στο Ωραιόκαστρο.

Για τη συντήρηση οδών προβλέπονται 464.833. Το 2020 ήταν 763.112 και δεν εκτελέστηκαν. Γενικότερα για την Υπηρεσία Τεχνικών Εργων, Πρασίνου και Πολεοδομίας στη σελ. 140 προϋπολογίζονται Επενδύσεις 3.651.013 ευρώ ενώ το 2020 εκτελέστηκαν έργα μόνο 268.800 ευρώ από τα τότε 3 και πλέον εκατομμύρια! (ακόμα αναγείρεται το 2ο Δημοτικό Παλαιοκάστρου και αποκαθίσταται το 1ο Δημοτικό Ωραιοκάστρου). Το ίδιο συμβαίνει και για τις Επενδύσεις από τα Δημόσια Προγράμματα που καθόλου δεν εκτελέστηκαν το 2020! Ακόμα και για τις Σχολικές Επιτροπές, το 2020 πραγματοποιήθηκαν μόνον οι μισές υποχρεωτικές μεταβιβάσεις των επιχορηγήσεων.

Για την διαχείριση των ογκωδών 200.000 που θα πάνε σε ιδιωτική επιχείρηση. Για τη συντήρηση πεζοδρομίων ελάχιστα. Δίνονται 9.000 ευρώ για την προβολή των δράσεων του δήμου, δηλαδή για προπαγάνδα.

Για τα προγράμματα «Παιδί και Θάλασσα» και «Παιδικές Κατασκηνώσεις» μόνο 25.000 ευρώ (παλιότερα ήταν 41.000 – πριν το 2017).

Ελάχιστες οι παροχές ένδυσης και γάλακτος στο προσωπικό.

Οι προβλέψεις μη είσπραξης είναι στο μεγάλο ποσό των 3.385.889 ευρώ, πράγμα που από μόνο του κάνει τον Πρ/σμό επισφαλή.

Τέλος, το Αποθεματικό των 218.000 είναι εξαιρετικά μικρό για τυχόν επείγουσες περιπτώσεις.

Για τους παραπάνω λόγους και στη βάση των δικών μας προτάσεων για μία άλλη πολιτική διαχείριση του δήμου, καταψηφίζουμε και τον παρόντα Προϋπολογισμό.

ΤΟ ΤΕΧΝΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Η ΛΑΪΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ιεραρχεί την προβολή των έργων με βάση τις σύγχρονες κοινωνικές ανάγκες. Γι αυτό επισημαίνουμε τις μεγάλες ανάγκες σχολικής στέγης, προνοιακών υποδομών, το δίκτυο νερού και την ποιότητα – ποσότητα – κόστος και επάρκειά του.

Μεγάλο πρόβλημα είναι η έλλειψη Κέντρου Υγείας στον δήμο, όπως και Περιφερειακών Ιατρείων στα δημοτικά διαμερίσματα, με πλήρη στελέχωση και εξοπλισμό. Είναι η έλλειψη αντιπλημμυρικών έργων, αντισεισμικού ελέγχου και αντισεισμικής θωράκισης πρώτα στα σχολεία. Η ενίσχυση της αντιπυρικής προστασίας. Η προστασία του περιβάλλοντος – Γαλλικός ποταμός, ορεινός όγκος, πεδινές περιοχές – ανακύκλωση – λατομεία – καύση σκουπιδιών κλπ. Αξιοποίηση ελεύθερων χώρων, κυρίως πρώην στρατοπέδων και εκκλησιαστικών εκτάσεων.

Κτηριακές εγκαταστάσεις που να καλύπτουν προνοιακές, αθλητικές και πολιτιστικές ανάγκες λ.χ. πολυχώρος και ανοιχτό θέατρο στην έδρα του δήμου, ανάπλαση λατομείου Παλαιοκάστρου, κλειστά γυμναστήρια και κέντρα νεότητας σε όλα τα χωριά. Ενδοδημοτική συγκοινωνία με τουλάχιστον 3 κανονικά και 2 μικρά λεωφορεία. Δημοτικό Ωδείο, Βιβλιοθήκες και λαογραφικά μουσεία ….

Συγκεκριμένες προτάσεις έκανε η ΛΑΪΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ και κατά τη σύνταξη του ΣΒΑΚ όπως και του Σχεδίου δράσης για την «αειφόρα ανάπτυξη και την κλιματική αλλαγή».

Στο Τεχνικό Πρόγραμμα που μας παρουσιάζει η δημοτική αρχή, συνεχίζονται βαλτωμένα από καιρό έργα όπως η αντικατάσταση του δικτύου ύδρευσης Μυγδονίας, το ανοιχτό κέντρο εμπορίου, βελτιώσεις αγροτικών οδών, το Πολιτιστικό Δρυμού, η γέφυρα Πεντάλοφου – Νεοχωρούδας, το 2ο Δημοτικό Ωρ/στρου κλπ. Τα περισσότερα από αυτά δεν περατώθηκαν με ευθύνες της δημοτικής αρχής και των εργολάβων.

Στα νέα έργα και μελέτες δυστυχώς δεν συμπεριλαμβάνονται: το ανοιχτό θέατρο Ωρ/στρου, το στέγαστρο γηπέδου ποδοσφαίρου, η ανάδειξη ιστορικών χώρων, η ανάπλαση λατομείου Παλαιοκάστρου, η ανάπλαση δημοτικών σχολείων σε Λητή, Νεοχωρούδα και Δρυμό., η ίδρυση Παιδικού Σταθμού στον Πεντάλοφο, η ανάπλαση της πλατείας Δρυμού, το Λύκειο Καλλιθέας, η ανάπλαση του σκάμματος στη Γαλήνη, ο κόμβος Γαλήνης κλπ.

Για τους παραπάνω λόγους και στη βάση των δικών μας προτάσεων για μία άλλη πολιτική διαχείριση του δήμου, καταψηφίζουμε και αυτό το Τεχνικό Πρόγραμμα της δημοτικής αρχής.

ΓΙΑ ΤΗ ΣΤΟΧΟΘΕΣΙΑ

Η κατανομή των μελετών και των έργων στο χρόνο για την παρακολούθηση της πραγματοποίησής τους είναι κατά την άποψή μας απόλυτα σχετική γιατί σχεδόν κανένα από αυτά δεν περαιώνεται στους χρόνους που ορίζονται από τα σχέδια της τοπικής διοίκησης και από τα συμβόλαια. Συνήθως έχουμε επανειλημμένες παρατάσεις.

Ως εκ τούτου, αποτελεί στοιχείο προβληματισμού το πότε θα γίνουν ή και εάν θα ολοκληρωθούν οι προβλεπόμενες επιχορηγήσεις των 20.892.846 ευρώ και των εσόδων 9.661.559 από πόρους του δήμου και σε ποια κατεύθυνση. Φυσικά προβληματίζει και ο προσανατολισμός των επενδύσεων 22.677.465 ευρώ (!), που σε βασικά σημεία δεν συμφωνεί με τις θέσεις και τις προτάσεις μας.

Για τους παραπάνω λόγους και στη βάση των δικών μας προτάσεων όπως και στα δύο προηγούμενα θέματα, καταψηφίζουμε και το παρόν σχέδιο δράσης της δημοτικής αρχής.

ΛΑΪΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ

vendo

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.