ΙΧ: Το σύστημα που θα σώσει ζωές στην Ελλάδα– Υποχρεωτικό στα αυτοκίνητα τον Ιούλιο του 2024
Σύμφωνα με απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, από τον Ιούλιο του 2024, όλα τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στην ΕΕ και στην Ελλάδα θα πρέπει να έχουν εγκατεστημένο ένα επιπλέον σύστημα υποβοήθησης του οδηγού.
Τα νέας γενιάς αυτοκίνητα εφοδιάζονται με πληθώρα συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού. Ορισμένα περιλαμβάνονται στον βασικό εξοπλισμό και άλλα στα έξτρα. Στόχος όλων αυτών, είναι να βοηθήσουν τον οδηγό σε μια κρίσιμη κατάσταση, ειδοποιώντας τον για τυχόν κίνδυνο ή επενεργώντας προκειμένου να αποσοβήσουν τροχαίο ατύχημα.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες εξελίσσουν όλο και περισσότερες τεχνολογίες με σκοπό την προστασία οδηγών, επιβατών και χρηστών του οδικού δικτύου, όμως τα τροχαία ατυχήματα και δη τα θανατηφόρα παραμένουν σε υψηλά επίπεδα σε όλη την Ευρώπη και φυσικά στην Ελλάδα. Γι΄αυτό και η ΕΕ έχει συστήσει το λεγόμενο GSR ή τους Γενικούς Κανονισμούς Ασφάλειας. Πρόκειται για έναν όρο που χρησιμοποιείται στην αυτοκίνηση και έχει να κάνει με όλες εκείνες τις τεχνολογίες που έχουν ως στόχο την μείωση των ατυχημάτων σε περίπτωση λάθους του οδηγού.
Υποχρεωτικό το σύστημα ανίχνευσης υπνηλίας
Από τον ερχόμενο Ιούλιο λοιπόν, η ΕΕ αποφάσισε πως όλα τα καινούρια αυτοκίνητα θα πρέπει να εφοδιάζονται υποχρεωτικά με το σύστημα εντοπισμού υπνηλίας του οδηγού. Πρόκειται για ένα σημαντικό σύστημα υποβοήθησης οδηγού, το οποίο μέσω υπέρυθρων ακτινών «διαβάζει» την κόρη του ματιού του οδηγού και «διακρίνει» αν αυτός έχει τάσεις υπνηλίας, είναι κουρασμένος ή αφηρημένος.
Το σύστημα χρησιμοποιείται ήδη από αρκετές εταιρείες, αλλά πλέον είναι υποχρέωση όλων να το προσθέσουν στον βασικό εξοπλισμό των οχημάτων, μαζί με την τεχνολογία ειδοποίησης ταχύτητας ISA και φυσικά το «μαύρο κουτί».
Η τεχνολογία εντοπισμού υπνηλίας λειτουργεί με τον εξής απλό τρόπο. Μια κάμερα υπερύθρων σαρώνει την κίνηση των ματιών, των βλεφάρων και του κεφαλιού του οδηγού για απώλεια προσοχής, ακολουθούμενη από μια προειδοποίηση. Σε περίπτωση που εντοπίσει ότι ο οδηγός έχει αρχίσει να κουράζεται, να κλείνει τα μάτια με μεγαλύτερη συχνότητα από αυτή που έχει υπολογίσει ο αλγόριθμος και το όχημα δυσκολεύεται να διατηρήσει μία ομαλή πορεία στον δρόμο, τότε αρχίζει να εκπέμπει προειδοποιητικά σήματα.
Αν ο οδηγός δεν αντιδράσει, τότε το σύστημα αναλαμβάνει να διατηρήσει το όχημα εντός των προκαθορισμένων ορίων της λωρίδας κυκλοφορίας.
Επί του παρόντος, η ανίχνευση υπνηλίας είναι μέρος του εξοπλισμού σε αυτοκίνητα που έχουν αυξημένα επίπεδα άνεσης και ασφάλειας. Ωστόσο, οι έρευνες δείχνουν ότι η κόπωση του οδηγού μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο ατυχημάτων και, γι΄αυτό καθίσταται υποχρεωτικό.
Θα αυξηθούν οι τιμές από ένα σύστημα;
Το πακέτο για τις αυτοκινητοβιομηχανίες προφανώς και στοιχίζει επιπλέον μετά την απόφαση της ΕΕ για το σύστημα. Αυτό ίσως συμπαρασύρει προς τα πάνω τις τιμές των καινούριων αυτοκινήτων. Η κατηγορία αυτοκινήτων που θα επηρεαστεί περισσότερο θα αυτή των B-SUV, όπου ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος και το περιθώριο κέρδους σαφώς χαμηλότερο. Δεν αποκλείεται λοιπόν, οι τιμές να αυξηθούν ελάχιστα αν οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν καταφέρουν να απορροφήσουν την επιπλέον τιμή.
Παράλληλα, το σύστημα αποτελεί σημείο αναφοράς και των ασφαλιστικών εταιρειών, καθώς με αυτόν τον τρόπο θα μειωθούν τα ατυχήματα στους δρόμους. Μάλιστα στα αυτοκίνητα που θα έχουν αυτή την τεχνολογία ίσως να παρέχεται επιπλέον έκπτωση. Το σίγουρο είναι ότι η πλήρης εφαρμογή του GSR θα μπορούσε να οδηγήσει σε χαμηλότερα ασφάλιστρα.
Τέλος, αξίζει να σημειώσουμε πως, στα σημερινά αυτοκίνητα, το σύστημα κόπωσης ή υπνηλίας μπορεί να απενεργοποιηθεί. Με τη νέα νομοθεσία όμως, οι πολιτικές των αυτοκινητοβιομηχανιών αναμένεται να επανεξεταστούν και ο τρόπος λειτουργίας της τεχνολογίας να προσαρμοστεί, αποτρέποντας την απενεργοποίησή της.