Εξεταστική περίοδος με τα μάτια των μαθητών και των γονέων

Εξετάσεις – Μαθητές – Γονείς 

Βρισκόμαστε στην περίοδο των εξετάσεων για μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου. Μια ιδιαίτερα αγχωτική περίοδο, ιδίως για τους μαθητές της Γ΄ Λυκείου.

Οι μαθητές έχουν ένα βαρύ πρόγραμμα μαθημάτων και φυσικά το άγχος της εξεταστικής περιόδου. Οι σχέσεις γονέων και μαθητών αυτή την περίοδο φθάνει στα όριά της και πολλές φορές τα  ξεπερνά.

Την περίοδο των εξετάσεων την έχω περάσει προσωπικά αλλά και την ζω καθημερινά ως ειδικευμένος εκπαιδευτικός μαζί με τους μαθητές μου επί 25 ολόκληρα χρόνια. Παιδιά και γονείς αναζητούν τρόπους διαχείρισης του άγχους τους, του χρόνου και του τρόπου διαβάσματός τους. Σας παραθέτω μερικές συμβουλές που δίνω στους γονείς και στους μαθητές μου (κυρίως στους γονείς που από αγάπη τους για τα παιδιά τους δημιουργούν συχνά προβλήματα)

Μαθητές:

  • Το άγχος δεν κλείνει με διακόπτη. Αντιμετωπίζεται μέσω τεχνικών. Αν σας αγχώνει η εξεταστική περίοδο ο καλύτερος τρόπος να αντιμετωπίσετε το άγχος είναι να οργανώσετε τον χρόνο σας για όλη την εξεταστική περίοδο. Βγάλετε πρόγραμμα διαβάσματος για όλες τις ημέρες και για όλα τα μαθήματα (συγκεκριμένο με μαθήματα και ώρες διαβάσματος). Ο καθένας προσαρμόζει το πρόγραμμά του σύμφωνα με τις ανάγκες του. Πχ άλλος αποδίδει καλύτερα αν διαβάζει συνέχεια ένα μάθημα, άλλος μετά από ώρα αλλάζει μάθημα γιατί δεν μπορεί να θυμάται πλέον τίποτα από το ίδιο μάθημα.
  • Άλλοι μαθαίνουν καλύτερα την ύλη όταν την γράφουν και άλλοι όταν την ακούνε. Πάρτε χαρτί και δώστε του να καταλάβει. Όσοι είστε ακουστικοί τύποι διαβάστε φωναχτά μην ντρέπεστε ή κλείστε πόρτες και παράθυρα. Βάλτε τη μητέρα, τη γιαγιά… να σας κρατάει το βιβλίο όταν θέλετε να μάθετε κάτι από έξω και θέλει έλεγχο. Θα γλυτώσετε χρόνο αλλά και γκρίνια.
  • Μην ξεχνάτε να συμπεριλάβετε διαλλείματα τουλάχιστον 10 λεπτών ανά 60 λεπτά διάβασμα. Μπορεί να σας φαίνεται ότι διαβάζετε αλλά μετά τα 60λεπτά η συγκέντρωση και η απόδοσή σας πέφτει.
  • Μια μικρή βόλτα στο τετράγωνο ή στο μπαλκόνι είναι πολύ καλή για το μυαλό. (αλλαγή παραστάσεων και οξυγόνωση).
  • Πολλά φρούτα βοηθούν αρκετά στη συγκέντρωση και οι γονείς σας αισθάνονται ότι βοηθούν.
  • Μικρά αδελφάκια που κάνουν φασαρία / παππούδες γιαγιάδες που δεν ακούνε και βάζουνε δυνατά την τηλεόραση είναι καιρός να πάνε καμία βόλτα ή επίσκεψη αλλού. (Παιδικούς σταθμούς / ΚΑΠΗ εκδρομές κτλ).
  • Μιλήστε ήρεμα με τους γονείς σας για αυτά που σας ενοχλούν στο σπίτι, υπάρχει πιθανότητα να σας καταλάβουν.
  • Αν οι γονείς σας γκρινιάζουν συνεχώς, μιλήστε τους. Πολλές φορές το κάνουν από συνήθεια χωρίς να το καταλαβαίνουν. Εξηγήστε με ήρεμο τρόπο ότι σας αγχώνουν και σας δυσκολεύουν την ζωή. Είναι μία λανθασμένη εκδήλωση αγάπης και ενδιαφέροντος.
  • Βάλτε στόχους και ξεκαθαρίστε μέσα σας τι είναι επιτυχία. Ως καθηγητής – φροντιστής μπορώ να σας πω με βεβαιότητα, ότι επιτυχία για έναν μαθητή είναι να φθάσει στο μέγιστο της απόδοσής του, όποιο και να είναι αυτό. Και αυτό επιτυγχάνεται με την σωστή προετοιμασία.

 

Γονείς:

  • Όλοι δεν αγχωνόμαστε το ίδιο. Είναι μια πολύ προσωπική εμπειρία. Άλλος μπορεί να παραλύει και να φθάνει σε κρίσεις πανικού και άλλος απλώς να του ανοίγει η όρεξη. Δεν υπάρχει διακόπτης για το άγχος. Οι συμβουλές «μην αγχώνεσαι…» το μόνο που κάνουν είναι να μας θυμίζουν να αγχωθούμε αν τυχόν το έχουμε ξεχάσει. Γονείς και συμπάσχοντες σταματήστε να δίνετε αυτή τη συμβουλή στα παιδιά ΔΕΝ βοηθάτε έτσι.
  • Συνηθισμένη είναι η διαφωνία γονιών και παιδιών για τις ώρες διαβάσματος. Το «πού πας, ακόμα δεν ήρθες φεύγεις…», «έτσι πως πας τσομπάνης θα γίνεις…», «θα στο κλείσω το internet/κινητό/υπολογιστή όλη μέρα με αυτά ασχολείσαι και δεν διαβάζεις…» είναι το μεγαλύτερο ποσοστό των περιπτώσεων διαφωνιών. Γονείς είναι κατανοητό ότι έχετε άγχος, μην το εκφράζετε έτσι στο παιδί σας. Σίγουρα δεν το βοηθάτε. Προσπαθήστε να συμπαρασταθείτε στο παιδί σας, να το βοηθήσετε και όχι να του επιβληθείτε. Δεν μπορεί ένα παιδί που δεν έχει οργανωμένο τρόπο διαβάσματος ξαφνικά στην εξεταστική περίοδο να αλλάξει επειδή εσείς το επιβάλλετε. Φυσικά και μπορεί ξαφνικά ένα παιδί που δεν διάβαζε καθόλου να κλειστεί μέσα και να διαβάζει μέρα-νύχτα. Όμως δεν γίνεται επειδή κάποιος το επιβάλλει είναι επιλογή του παιδιού. Σκεφτείτε εσείς πόσο καλά αποδίδετε όταν σας αναγκάσουν να κάνετε κάτι.

Με ρωτάει ένας γονιός: «να αφήσω το παιδί στην τύχη του;» Η απάντηση είναι «φυσικά όχι». Πρέπει να μάθετε να επικοινωνείτε με το παιδί σας. Αυτό δεν γίνεται από την μία ημέρα στην άλλη. Είναι μια σχέση που χτίζεται καθημερινά. Το παιδί θα σας ακούσει κάποια στιγμή παρόλο που κάνει προσωρινά ότι δεν σας ακούει. Εσείς μιλήστε του ευγενικά, χωρίς φωνές και απειλές ιδιαίτερα κατά την περίοδο των εξετάσεων. Στις μικρότερες ηλικίες (Γυμνάσιο) λειτουργεί πολύ καλά και η μέθοδος της ανταμοιβής, αν πετύχει τους στόχους που θα θέσετε.

Ζησάκος Βασίλειος

Φυσικός – Μάστερ στην Εκπαίδευση

Φροντιστήρια ΖΗΣΑΚΟΣ

ζησακος

 

vendo

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.