Προβληματικός ο σχεδιασμός του “καταφυγίου τουριστικών και αθλητικών σκαφών” στο Μέγαρο Μουσικής

Προβληματικός ο σχεδιασμός του “καταφυγίου τουριστικών και αθλητικών σκαφών” στο Μέγαρο Μουσικής

Η παράταξη «Κοιτάμε Μπροστά» θεωρεί ότι η συγκεκριμένη παρέμβαση είναι προβληματική για κυκλοφοριακούς, περιβαλλοντικούς και σχεδιαστικούς λόγους.

Απούσα η «μητροπολιτικότητα» από τη Μητροπολιτική Επιτροπής της Περιφέρειας!

Καταψήφισε την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) σχετικά με την κατασκευή και λειτουργία καταφυγίου εξυπηρέτησης σκαφών αναψυχής και ναυταθλητισμού στη θέση Ποσειδώνιο του Δήμου Θεσσαλονίκης η περιφερειακή παράταξη “Κοιτάμε Μπροστά”, στη συνεδρίαση της Μητροπολιτικής Επιτροπής της Περιφέρειας που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 16 Δεκεμβρίου.

Η παράταξη θεωρεί ότι η συγκεκριμένη παρέμβαση είναι προβληματική για κυκλοφοριακούς, περιβαλλοντικούς και σχεδιαστικούς λόγους. Δεν λαμβάνεται υπόψη ο υποβρύχιος κυματοθραύστης αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, ούτε και το γεγονός ότι όλη εκείνη η έκταση αποτελούσε παλαιότερα τις εκβολές του ρέματος Αλλατίνη, ένα σημαντικό τμήμα της κοίτης του οποίου σώζεται λίγο πιο πάνω, στην οδό Σοφούλη, δίπλα σε σχολεία, αλλά και στη μία πλευρά της έκτασης των αλευρόμυλων Αλλατίνη!

Κατά τη συζήτηση του θέματος, οι εκπρόσωποι της παράταξης άσκησαν δριμύτατη κριτική στη μητροπολιτική συντονιστική λειτουργία της Μητροπολιτικής Επιτροπής, για την οποία ανέφεραν ότι «μοιάζει ανύπαρκτη». Επίσης υποστήριξαν πως η πόλη αναπτύσσεται άναρχα, υιοθετώντας αλλοπρόσαλλα σχέδια από διάφορους φορείς, συχνά ιδιωτικούς, ισοπεδώνοντας και τους τελευταίους ελεύθερους και πράσινους χώρους και υποβαθμίζοντας την ποιότητα ζωής των πολιτών, προς όφελος του real estate. Με τις αμέλειες και τις ασυνέπειές της, η διοίκηση της Μητροπολιτικής Επιτροπής καταστρατηγεί κάθε έννοια «μητροπολιτικότητας», αλλά και τις ίδιες τις καταστατικές της υποχρεώσεις.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της τοποθέτησης της παράταξης:

Παίρνοντας ως αφορμή την θετική γνωμοδότηση της διοίκησης του Δ. Θεσσαλονίκης, εισηγείστε θετικά για τη ΜΠΕ του “καταφυγίου τουριστικών και αθλητικών σκαφών” στο Μέγαρο Μουσικής. Ωστόσο, δεν λαμβάνετε υπόψη σας: α) ότι η υπερψήφιση του θέματος έγινε μόνο από τη συμπολίτευση, ενώ καμία από τις παρατάξεις της αντιπολίτευσης δεν είχε σύμφωνη γνώμη και β) τις πολύ σημαντικές παρατηρήσεις της Γενικής Διεύθυνσης Αστικού Σχεδιασμού και Αρχιτεκτονικών Μελετών του δήμου Θεσσαλονίκης, που από μόνες τους θα έπρεπε να μας δημιουργούν μεγάλο προβληματισμό, καθώς διατυπώνουν σοβαρές επιφυλάξεις για ζητήματα πρόσβασης των πεζών στο παράκτιο μέτωπο και προστασίας του περιβάλλοντος.

Η μητροπολιτική συντονιστική λειτουργία της Περιφέρειας και σε αυτή την περίπτωση μοιάζει ανύπαρκτη! Η παράταξή μας συχνά σας έχει επιστήσει την προσοχή για το ότι η Μητροπολιτική Επιτροπή δεν εκπληρώνει τον συντονιστικό και ρυθμιστικό της ρόλο, με αποτέλεσμα να παρατηρείται ένα αλαλούμ έργων και παρεμβάσεων, συχνά ασύμβατων μεταξύ τους και με τις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης. Η «μητροπολιτικότητα» λείπει από τη Μητροπολιτική Επιτροπή!

Με βάση και αυτό, θα περίμενε κανείς ότι η Περιφέρεια ως επισπεύδων φορέας για την ενοποίηση του παραλιακού μετώπου θα είχε αναστείλει τις εμβόλιμες παρεμβάσεις στην πολεοδομική ανάπτυξη που σχεδιάζει, υποτίθεται με ενιαίο τρόπο. Αντίθετα, φαίνεται ότι υποστηρίζει τη νέα μελέτη, με την οποία αυξάνεται η δυναμικότητα του καταφυγίου από 100 σε 130 σκάφη, ενώ στο ΝΟΑΘ δίνεται χερσαίος χώρος 8.600 τμ (με δικαίωμα ανέγερσης 250 τμ κτιρίου, με υπόστεγο 450 τμ και μόνο 12 θέσεις στάθμευσης – δίπλα από τον ελεύθερο χώρο που ο Δήμαρχος πρόσφατα μετέτρεψε σε χώρο στάθμευσης!) και θαλάσσιος χώρος περίπου 50.000 τμ.

Φορέας υλοποίησης της νέας μαρίνας θα είναι ο Ναυτικός Όμιλος Ανοικτής Θάλασσας (ΝΟΑΘ) που εδρεύει στην πλαζ Αρετσούς, στον οποίο παραχωρήθηκε από το ελληνικό δημόσιο για 33 χρόνια το δικαίωμα κατασκευής και εκμετάλλευσης της μαρίνας, γεγονός που προκαλεί πολλά ερωτηματικά σχετικά με τις οικονομικές δραστηριότητες ενός σωματείου αμιγώς αθλητικού, το οποίο θα αναλάβει επιχειρηματικές δραστηριότητες.

Το Δημοτικό Συμβούλιο πριν ένα χρόνο είχε χωροθετήσει στο ίδιο μέρος Ενυδρείο και είχε δεσμεύσει ένα σεβαστό ποσό για τον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό που θα γινόταν! Αλήθεια, ποιος είναι ο σχεδιασμός της ΠΚΜ για ενυδρείο μπροστά στο Μέγαρο Μουσικής; Έχει όντως περιληφθεί κάτι τέτοιο στα τελικά σχέδια του Παραλιακού Μετώπου;

Πριν 6 μήνες, το Δημοτικό Συμβούλιο είχε ψηφίσει άλλα πράγματα για τη συγκεκριμένη περιοχή, απαιτώντας ειδικούς χειρισμούς και “ειδική μελέτη για την περιοχή Μύλων Αλλατίνι – Ποσειδωνίου – Μεγάρου Μουσικής”, όπως προβλέπει η αναθεώρηση του ΓΠΣ, προκαλώντας μάλιστα καθυστερήσεις και ανατροπές στο ΕΠΣ του ενιαίου παραλιακού μετώπου. Ποιες ήταν αυτές οι συγκεκριμένες ανατροπές;

Η προς έγκριση ΜΠΕ έρχεται χωρίς κυκλοφοριακή μελέτη, με προβληματική την πρόσβαση και τη διάκριση των κινήσεων μεταξύ πεζών και οχημάτων γύρω από τη μαρίνα και τη σύνδεσή της με την οδό Μ. Κάλλας. Έχοντας την κακή εμπειρία από τη λειτουργία των άλλων Ομίλων στη Σαλαμίνα, όπου συνεχώς μπαινοβγαίνουν οχήματα πελατών και τροφοδοσίας στον παραλιακό πεζόδρομο, εδώ θα έπρεπε να είμαστε πιο προσεκτικοί.

Η ΜΠΕ έρχεται επίσης χωρίς γνωμοδότηση του ΟΣΕΘ, που είναι αρμόδιος για τη Θαλάσσια Αστική Συγκοινωνία και τις στάσεις της, μια από τις οποίες προβλέπεται εδώ.

Στην εισήγηση της Γενικής Διεύθυνσης Αστικού Σχεδιασμού και Αρχιτεκτονικών Μελετών του δήμου Θεσσαλονίκης επί της ΜΠΕ τονίζεται ιδιαίτερα η ανάγκη να «διασφαλιστεί η διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα της οδού ήπιας κυκλοφορίας, εντός του χερσαίου χώρου του καταφυγίου, με την ανεμπόδιστη διέλευση των πεζών και την ελεύθερη πρόσβαση στους ειδικά διαμορφωμένους χώρους στάσης/ανάπαυσης και χώρους πρασίνου». Επίσης αναφέρεται ότι ο σχεδιασμός του έργου δημιουργεί «ουσιαστικά ένα αδιέξοδο, καθώς εκμηδενίζεται το πλάτος του ελεύθερου δημόσιου/κοινόχρηστου χώρου, που κρίνεται απαραίτητος για την εξασφάλιση της συνεχούς και ανεμπόδιστης κυκλοφορίας πεζών στο σύνολο του παράκτιου μετώπου». Επισημαίνεται ότι η μελέτη δεν προβλέπει την «βέλτιστη οδική πρόσβαση από και προς το καταφύγιο σκαφών, καθώς τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά της διαμορφωμένης σήμερα οδού προς τις κτιριακές εγκαταστάσεις του Μεγάρου Μουσικής είναι αμφίβολο αν δύναται να εξυπηρετήσει τυχόν ανάγκες μεταφοράς σκαφών». Προτείνει «να εξεταστεί η δυνατότητα αλλαγής του κύριου προβλήτα από «βαρέως τύπου» σε προβλήτα επί πασσάλων ή πλωτή, με όλα βέβαια τα αναγκαία για το έργο χαρακτηριστικά, ώστε να προστατευτεί στο σύνολό του το θαλάσσιο οικοσύστημα και η υδροδυναμική του από άγνωστες συνέπειες, οι οποίες δεν δύναται να προβλεφθούν στην παρούσα φάση». Τέλος ζητά να υπάρξει «ειδική πρόνοια και πρόβλεψη σχετικά με την πιθανότητα, στο μέλλον, να εμφανιστούν στην περιοχή του καταφυγίου συχνά ευτροφικά φαινόμενα, με όποιες συνέπειες αυτό μπορεί να έχει, λόγω των αυξημένων τιμών χλωροφύλλης που παρατηρούνται, του μικρού βάθους της περιοχής, του μειωμένου κυματισμού που θα επιφέρει ο νέος προβλήτας, καθώς και του υφιστάμενου «αρχαιολογικού ενδιαφέροντος» υποβρύχιου κυματοθραύστη».

Από όλα τα παραπάνω, εμείς συμπεραίνουμε ότι η συγκεκριμένη παρέμβαση είναι προβληματική για κυκλοφοριακούς, περιβαλλοντικούς και σχεδιαστικούς λόγους. Δεν λαμβάνεται υπόψη ο υποβρύχιος κυματοθραύστης αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, ούτε και το γεγονός ότι όλη εκείνη η έκταση αποτελούσε παλαιότερα τις εκβολές του ρέματος Αλλατίνη, ένα σημαντικό τμήμα της κοίτης του οποίου σώζεται λίγο πιο πάνω, στην οδό Σοφούλη, δίπλα σε σχολεία, αλλά και στη μία πλευρά της έκτασης των αλευρόμυλων Αλλατίνη!

Στο δημοτικό συμβούλιο Θεσσαλονίκης, σχεδόν σύμπασα η αντιπολίτευση ανέδειξε τις αντιφάσεις και τις αμέλειες, τις ασυνέχειες και τις ασυνέπειες στον σχεδιασμό για το ανατολικό παραλιακό μέτωπο της πόλης. Μάλιστα ο πρώην πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ και ανεξάρτητος δημοτικός σύμβουλος Σάκης Τζακόπουλος, τόνισε την απουσία συντονιστικού ρόλου για όλα τα έργα που προωθούνται στην πόλη. Αυτό και μόνο το σχόλιο είναι ενδεικτικό και καθόλου κολακευτικό για την εικόνα που έχουν οι φορείς της πόλης για τη μητροπολιτική συντονιστική λειτουργία της Περιφέρειας! Η πόλη αναπτύσσεται άναρχα, υιοθετώντας αλλοπρόσαλλα σχέδια από διάφορους φορείς, συχνά ιδιωτικούς, ισοπεδώνοντας και τους τελευταίους ελεύθερους και πράσινους χώρους και υποβαθμίζοντας την ποιότητα ζωής των πολιτών, προς όφελος του real estate. Με τις αμέλειες και τις ασυνέπειές της, η διοίκηση της Μητροπολιτικής Επιτροπής καταστρατηγεί κάθε έννοια «μητροπολιτικότητας», αλλά και τις ίδιες τις καταστατικές της υποχρεώσεις.

Έτσι, αναγκαζόμαστε να καταψηφίσουμε το συγκεκριμένο θέμα και να απευθύνουμε έκκληση προς τη διοίκηση της Περιφέρειας και της Μητροπολιτικής Επιτροπής να σταθούν στο ύψος του ρόλου στον οποίο εκλέχτηκαν και να ενισχύσουν τη «μητροπολιτικότητα» των παρεμβάσεων που γίνονται στην πόλη, προς όφελος των πολιτών.

vendo

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.